Polerowanie samochodu, czyli jak z samochodu zrobić lustro? – poradnik korekta lakieru

Profesjonalna autodetailingowa korekta lakieru to zabieg, który pozwala uzyskać na karoserii tzw. efekt lustra. Dzięki temu lakier będzie błyszczeć jak świeżo po opuszczeniu fabryki. Warto pamiętać, że samo polerowanie samochodu jest dość czasochłonnym zabiegiem i jeśli chcemy uzyskać zadowalający efekt, trzeba wygospodarować odpowiednią ilość czasu. Aby dokładnie pozbyć się rys, najlepiej zarezerwować cały weekend. Jakie korzyści wynikają z samodzielnej pracy? Oprócz satysfakcji można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Polerowanie w profesjonalnym zakładzie nierzadko wynosi nawet 1000 zł. Jak wypolerować auto, aby uzyskać wymarzony efekt lustra?

Polerka lakieru - najważniejsze informacje

Dobra informacja jest taka, że polerowanie to trwały zabieg, a jego efektami można cieszyć się nawet kilka lat (oczywiście jeśli odpowiednio zabezpieczymy lakier). Po wykonaniu polerowania należy też unikać sytuacji, które mogłyby spowodować pojawienie się rys. Mowa m.in. o myciu szczotkowym. Niestety podczas takiego mycia lakier jest rysowany drobinkami piasku. Zamiast tego używajmy aktywnej piany podczas pierwszego etapu. Przyda się nam również rękawica do czyszczenia, najlepiej wykonana z delikatnych mikrowłókien. Ostatnim zaleceniem dotyczącym mycia jest wykorzystywanie dwóch wiader. Do pierwszego wlewamy ciepłą wodę z szamponem samochodowym, do drugiego zaś czystą wodę, w której będzie można płukać rękawicę. Jeśli zależy nam na tym, aby efekty, jakie zapewnia polerowanie lakieru, utrzymywały się jeszcze dłużej, po zakończeniu korekty warto nałożyć powłokę ceramiczną.

Proces korekty składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest odpowiednie przygotowanie lakieru. Bardzo ważne jest też zaopatrzenie się w odpowiednie akcesoria i preparaty. Mowa o gąbce i paście polerskiej. Aby zmaksymalizować wydajność polerowania, należy wybrać właściwą metodę. Przydadzą się też produkty wzmacniające efekt polerki. Samodzielne polerowanie lakieru wiąże się z dość intensywną pracą fizyczną. Jeśli nie dysponujemy elektryczną polerką, trzeba przygotować się na spory wysiłek. Praca jest jednak tego warta, bo efekt może być naprawdę znakomity.

Polerowanie samochodu krok po kroku

Etap 1 - przygotowanie lakieru

Przygotowanie lakieru oznacza jego dokładne oczyszczenie. Konieczne jest mycie, wysuszenie, a następnie odtłuszczenie powierzchni. Bardzo ważne jest, aby pozbyć się wszelkich zabrudzeń i piasku, które mogą spowodować rysy. Na tym etapie należy zaopatrzyć się w aktywną pianę, szampon samochodowy, ściereczkę z mikrofibry oraz alkohol izopropylowy. Jak wygląda to w praktyce?

  • Zaczynamy od aktywnej piany. Jeśli szukasz skutecznych i bezpiecznych produktów, koniecznie sprawdź naszą ofertę. Tego typu preparaty zmiękczają i usuwają zabrudzenia. Dobrze sprawdzi się np. Deturner Fluo Foam 1L. Preparat wyróżnia się neutralnym pH i nie zawiera żadnych szkodliwych substancji. Właściwości zmiękczające sprawiają, że ryzyko pojawienia się rys jest zminimalizowane. Pianę aplikuje się za pomocą pistoletu pianowego lub lancy pianowej po wcześniejszym rozcieńczeniu.

Deturner Fluo Foam

Deturner Fluo Foam 1L ma przyjemny zapach. Po upływie 5-7 minut od nałożenia można spłukać preparat wodą pod ciśnieniem.

  • Po spłukaniu aktywnej piany można przystąpić do mycia zasadniczego. Wykorzystujemy metodę dwóch wiader. Na tym etapie przyda się nam szampon samochodowy. Pojazd myjemy z góry do dołu. Następnie spłukujemy całość czystą wodą i osuszamy za pomocą ręcznika z mikrofibry.
  • Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie lakieru za pomocą alkoholu izopropylowego. Jeśli zależy nam na tym, aby polerowanie auta zakończyło się sukcesem, użycie tego preparatu jest naprawdę ważne. IPA, bo takim mianem określa się również ten produkt, skutecznie odtłuszcza i oczyszcza, a przy tym szybko odparowuje. Za jego pomocą jesteśmy w stanie usunąć resztki smarów i olejów oraz innych zanieczyszczeń. Jednocześnie nie pozostawia żadnych śladów. Odtłuszczanie jest ważnym etapem, wpływa bowiem na dłuższe utrzymywanie się środków konserwujących.
  • Bardzo ważne jest też usunięcie smoły i asfaltu. Można to zrobić za pomocą tar removera. Wystarczy spryskać nim karoserię i odczekać kilka minut, aż brud zacznie się rozpuszczać. Następnie spłukujemy całość wodą.
  • Korekta lakieru musi obejmować wcześniej przeprowadzony zabieg deironizacji lakieru. Pozwala on na usunięcie pyłu z klocków i tarcz hamulcowych. Tego typu preparaty wyróżniają się tzw. krwawym efektem, w momencie zetknięcia z metalicznymi zabrudzeniami zmieniają bowiem kolor na czerwony. W naszej ofercie znajdują się różne preparaty deironizujące.
  • Przedostatnim etapem jest glinkowanie lakieru, czyli mechaniczne usuwanie zabrudzeń. W tym celu należy zaopatrzyć się w specjalne glinki. Dzięki nim pozbędziemy się nawet tych zanieczyszczeń, które głęboko wniknęły w lakier. Aby łatwiej było operować płaskim dyskiem uformowanym z glinki, warto wcześniej spryskać powierzchnię lubrykantem.
  • Ostatni krok to ponowne mycie pojazdu za pomocą szamponu. Na końcu osuszamy pojazd ręcznikiem. Wymienione wyżej etapy to nic innego jak zabieg dekontaminacji lakieru, czyli jego dokładnego oczyszczenia.

Etap 2 - dobór akcesoriów i narzędzi

Ręczne polerowanie wymaga ogromnego wysiłku i może nie zapewnić takich efektów jak zabieg mechaniczny. Jeśli zależy nam na efekcie lustra, warto zainwestować w maszynę polerską. W przypadku osób początkujących dobrze sprawdzają się polerki Dual Action wyróżniające się ruchem rotacyjnym i orbitalnym. Jak polerować samochód za pomocą takiego urządzenia? Bardzo ważne jest działanie stopniowe, polegające na użyciu past i gąbek o coraz mniejszej ścierności. Dzięki temu na koniec pracy można uzyskać zadowalający połysk. Początkowe polerowanie jest najbardziej agresywne. Kolejnym etapem jest polerowanie właściwe, a ostatnim polerowanie nadające połysk. W jakie produkty trzeba się zatem zaopatrzyć?

  • Gąbki polerskie - dostępne są zarówno twarde, średnie, jak i miękkie wersje. Pierwsza z nich służy do nakładania i wstępnego polerowania lakieru. Wersja średnia jest wykorzystywana do rozprowadzania pasty. Za jej pomocą można też zredukować pozostałości po wstępnym polerowaniu. Ostatnia wersja, czyli miękka gąbka nadaje blask i ma za zadanie podkreślić barwę lakieru.
  • Pasty polerskie - tego typu produkty najlepiej dopasować do rodzaju lakieru. Czym polerować samochód, jeśli mamy do czynienia z lakierem metalizowanym? W tym przypadku dobrze sprawdzają się pasty cuttingowe. To produkty mocno ścierne, dzięki którym można wyciąć nawet głębokie rysy. W naszej ofercie dostępna jest m.in. Menzerna Heavy Cut Compound 1000. Produkt nie zawiera silikonów. Można stosować go zarówno z padami gąbkowymi, jak i wełnianymi. Stałej wielkości ścierniwo zapewnia równomierny szlif.

Menzerna Heavy Cut Compound 1000

Menzerna Heavy Cut Compound 1000 to produkt wyróżniający się dobrą wydajnością i niskim poziomem pylenia.

  • Warto zaznaczyć, że pasty cuttingowe skutecznie radzą sobie z usuwaniem rys, swirli, hologramów i zmatowień. To najlepszy wybór do twardych lakierów. Co w przypadku lakierów akrylowych, niemetalizowanych? Są one bardziej delikatne, dlatego z jednej strony szybciej łapią rysy, a z drugiej można łatwiej uzyskać efekt lustra. W tym przypadku najlepiej sprawdzą się pasty polishowe o średniej ścierności. W naszej ofercie dostępny jest m.in. ADBL Super Polish 1L. Jest on przeznaczony do usuwania umiarkowanych zarysowań. Zastosowanie zaawansowanej technologii sprawia, że pasta zapewnia wysoką wydajność polerowania.

ADBL Super Polish

ADBL Super Polish 1L sprawdza się zarówno przy wieloetapowej korekcie lakieru, jak i przy korekcji One-Step, w przypadku lakierów wyróżniających się średnią twardością.

  • Niezależnie od tego, czy zaczynamy od wersji cuttingowej, czy polishowej, renowacja lakieru samochodowego musi obejmować użycie pasty wykończeniowej, czyli finiszowej (nabłyszczającej). Osoby, które pominą ten etap, ryzykują powstanie hologramów na powierzchni. Polecanym przez nas produktem jest m.in. FX Protect Fine Cut. Środek świetnie sprawdza się przed nałożeniem powłok ochronnych. Po użyciu zapewnia wysoki efekt połysku.

FX Protect Fine Cut

FX Protect Fine Cut wyróżnia się recepturą na bazie wody i dobrze radzi sobie z usuwaniem hologramów oraz zmatowień.

Etap 3 - polerowanie samochodu

Gdy zaopatrzyliśmy się już w maszynkę DA, dopasowaliśmy gąbki polerskie i pasty, można przystąpić do działania. Jak wypolerować auto? Aby mieć pewność, że zabieg jest bezpieczny, warto przetestować pastę na niewielkim fragmencie karoserii. Jeśli zauważymy, że rysy znikają i jednocześnie nie powstają nowe, można zacząć działać. Na początek zabezpieczamy taśmą malarską krawędzie elementów, które znajdują się obok siebie. Powierzchnię warto podzielić na kilka części i pracować tylko na jednym fragmencie. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko przyschnięcia pasty i będziemy mogli działać z większą dokładnością. Ważne jest, aby maszynę prowadzić wolno i nakładać niewielką ilość pasty na karoserię. Następnie rozprowadzamy ją po powierzchni za pomocą maszyny DA. Przesuwamy ją powoli w prawo i w lewo, a potem w dół i w górę. Kolejne ruchy mają nachodzić na poprzednie. Proces powtarzamy kilka razy.

Należy zwrócić uwagę czy powierzchnia nie nagrzewa się zbyt mocno. Jeśli tak, jest to znak, że należy przenieść się na kolejny fragment. Duże rysy polerujemy w poprzek i unikamy długiego trzymania urządzenia w jednym miejscu. Po ukończeniu pierwszego etapu przechodzimy do kolejnego. Jak polerować auto miękką gąbką? Proces jest analogiczny, jednak zajmuje dużo mniej czasu, wystarczy bowiem wypolerować powierzchnię raz lub dwa razy. Na tym etapie pozbywamy się już wyłącznie drobnych rys i hologramów.

Etap 4 - inspekcja

Aby przekonać się, jakie są efekty naszej pracy, konieczne jest odtłuszczenie karoserii. W tym celu posługujemy się wspomnianym już alkoholem izopropylowym. Pozwoli on pozbyć się resztek pasty z lakieru. Sama IPA to jednak za mało. Potrzebne jest dobre oświetlenie. Wystarczy nam zwykła lampa halogenowa emitująca światło zbliżone do dziennego. Można też zaopatrzyć się w specjalne lampy lub latarki inspekcyjne. Dzięki nim zauważymy pozostałe rysy. Być może okaże się, że w niektórych miejscach polerowanie trzeba powtórzyć. Gdy efekt będzie już zadowalający, trzeba dokładnie umyć auto. Przyda się też myjka ciśnieniowa, dzięki której usuniemy resztki pasty z zakamarków. Do mycia wykorzystujemy miękką gąbkę. Na końcu osuszamy pojazd za pomocą ręcznika z mikrofibry. Gdy wiemy już jak wypolerować samochód, można przejść do ostatniego kroku, czyli aplikacji wosku lub powłoki ceramicznej. Dzięki takim produktom efekty korekty lakieru pozostaną z nami na dłużej, ponieważ oba preparaty skutecznie zabezpieczają powierzchnię przed uszkodzeniami.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie
napisał/a:
Pokazuje 1-1 z 1 opinii